U bent hier: Home / Milieuzonebedrog in Amsterdam

Milieuzonebedrog in Amsterdam

by J.L. de Kreek — last modified 13-01-2018 06:00
Opgeslagen onder:

D66-lid Abdeluheb Choho is wethouder duurzaamheid, Openbare Ruimte, Groen, Dienstverlening, ICT en Bestuurlijk Stelsel bij Gemeente Amsterdam en bedriegt de kluit ‘big time’. Wethouder Choho en zijn partners maken zich willens en wetens schuldig aan milieuzonebedrog. Al sinds 2015 weet wethouder Choho dat de milieuzone voor bestelauto’s, taxi’s en touringcars die vorig jaar is ingevoerd geen of een gering effect heeft (bron: TNO). Er bestaat geen bewijs dat de milieuzones voor auto’s werken. Sterker: er is spijkerhard bewijs dat Gemeente Amsterdam met de milieuzone voor bestelbussen en taxi’s oude schone auto’s weert.

Voor burgers en ondernemers zijn de milieuzones desastreus. Auto’s waarmee men dacht nog jaren vooruit te kunnen moeten worden vervangen voor nieuwe exemplaren. Een ondernemer in Amsterdam was zo verstandig de uitstoot van zijn oude dieselauto te laten meten bij een gerenommeerde organisatie. Het is een auto uit 1966 met een dieselmotor uit 1989. Blijkt de uitstoot aan de emissiewaarden van de Euronorm V/VI te voldoen. Toch mag betrokken ondernemer met de auto de stad niet in want de DET is van 1966.

Er is geklaagd over deze kwestie bij de Rechtbank Amsterdam. Dit heeft niks opgeleverd want de Rechter toetst verkeersbesluiten waarmee milieuzones worden ingevoerd marginaal. De wethouder hoeft helemaal niet te bewijzen en zelfs niet aannemelijk te maken dat de milieuzone effect heeft. Zelfs de bordencombinatie die de wethouder invoert wordt niet getoetst door de Rechtbank. De wethouder gebruikt een bordencombinatie die niet bestaat in het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken 1990. In de Agenda Duurzaam Amsterdam van maart 2015 wordt dit ‘slim omgaan met regels en procedures’ genoemd. De grootste ergernis is misschien nog wel de leugens die de wethouder willens en wetens verspreidt over diesel. De dieselmotor blijkt zeer geschikt voor schoon rijden.

Wanneer Amsterdam CyclOx tankt in plaats van de standaard diesel zijn de problemen opgelost voor de wethouder. Alleen dat is niet wat de wethouder wil. De wethouder heeft Commerciële Economie gestudeerd. De wethouder bevordert in het belang van zijn ‘partners’ de verkoop van nieuwe auto’s zonder zich af te vragen of de milieumaatregelen die hij ter bevordering van de verkoop invoert, daadwerkelijk effect hebben. De oplossingen die wel aantoonbaar voorspelbaar significant effect hebben zoals retrofitten en CyclOx worden genegeerd door de wethouder of hij verspreidt daarover opzettelijk desinformatie. De bron van de brandstof en niet de dieselmotor is de oorzaak van luchtvervuiling door verkeer. De dieselmotor is dermate ‘schoon’ dat de auto van betrokken ondernemer al in 1989 aan Euro V/VI voldeed.

Share |
gearchiveerd onder:
comments powered by Disqus